Saturday, February 9, 2013

អត្ថន័យ​នៃ​ពិធី​បង្វិល​ពពិល


2013-02-06
បង្វិល​ពពិល​ត្រូវ​ខ្មែរ​ស្គាល់​ជា​ទូទៅ​ថា ជា​ពិធី​មួយ​ក្នុង​ចំណោម​ពិធី​នានា ក្នុង​ពិធី​រៀប​មង្គលការ។ តែ​បើ​តាម​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ផ្នែក​ជំនឿ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ​ឲ្យ​ដឹង​ថា បង្វិល​ពពិល​ត្រូវ​ខ្មែរ​ប្រើ​ប្រាស់​ស្ទើរ​គ្រប់​ពិធី​ទាំង​អស់​ដែល​ទាក់​ទង​ដល់​ការ​ឆ្លង​វ័យ មិន​មែន​តែ​នៅ​ក្នុង​ពិធី​មង្គលការ​នោះ​ទេ។
ពិធី​បង្វិល​ពពិលនេះ ​ក៏​គេ​ឃើញ​មាន​​ប្រើ​ក្នុង​ព្រះ​រាជ​​ពិធី​រើស​អដ្ឋិ​ព្រះ​បរម​រតន​កោដ្ឋ​ដែរ។
បង្វិល​ពពិល​តែង​ធ្វើ​ក្នុង​ពិធី​សំខាន់ៗ​ដែល​អ្នក​សិក្សា​ផ្នែក​ជំនឿ​ទំនៀម​ទម្លាប់​ខ្មែរ​ហៅ​ថា ពិធី​ឆ្លង​វ័យ។ ក្នុង​នោះ​រួម​មាន​ពិធី កាត់​សក់​បង្កក់​ឆ្មប កោរ​ជុក ចូល​ម្លប់ បួស​នាគ និង​បុណ្យ​សព​ជា​ដើម។
បង្វិល​ពពិល​ដែល​គេ​ធ្វើ​ក្នុង​ពិធី​ឆ្លង​វ័យ​ទាំង​នេះ ត្រូវ​ប្រទះ​ឃើញ​ជា​ញឹក​ញាប់​នៅ​តាម​តំបន់​មួយ​ចំនួន​ដែល​នៅ​ប្រកាន់​ទំនៀម​ទម្លាប់​បូរាណ​បាន​ខ្ជាប់ខ្ជួន។ តាម​ស្រុក​ភូមិ​ខ្លះ​គេ​បង្វិលពពិល​ជុំ​វិញ​វត្ថុ​ផ្សេងៗ មាន​គ្រឿង​អង្ករ​រាប និង​ស្រូវ ដែរ។
សាស្ត្រាចារ្យ​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​បុរាណ​វិទ្យា លោក អាំង ជូលាន មាន​ប្រសាសន៍​ថា បង្វិល​ពពិល​ក្នុង​គ្រប់​ពិធី​ទាំង​អស់ គឺ​បង្វិល​តាម​ប្រទក្សិណ ហើយ​មាន​តែ​បង្វិល​ពពិល​ក្នុង​បុណ្យ​សព​ទេ​ដែល​ធ្វើ​តាម​ឧត្តរ​ពាត ដែល​បញ្ច្រាស​នឹង​ប្រទក្សិណ។ បង្វិល​ពពិល​ក្នុង​បុណ្យ​សព គឺ​គេ​ធ្វើ​នៅ​ក្រោយ​ពេល​បូជា និង​រើស​ធាតុ។
លោក​សាស្ត្រាចារ្យ អាំង ជូលាន បន្ត​ថា ចំនួន​ជុំ​ការ​បង្វិល​ពពិល​តែង​យក​ចំនួន​លេខ​សេស មាន ៣​ជុំ ៥​ជុំ និង​រហូត​ដល់ ១៩​ជុំ។ លើក​លែង​តែ​បង្វិល​ពពិល​ក្នុង​ពិធីបុណ្យ​ពុទ្ធាភិសេក ឬ​ការ​អភិសេក​ព្រះ ដែល​ការ​បង្វិល​ពពិល​មាន​ច្រើន​ជុំ គឺ​រហូត​ដល់​ជាង ១០០​ជុំ។
ក្នុង​វចនានុក្រម​ភាសា​ខ្មែរ​ដែល​ចង​ក្រង​ដោយ​សម្ដេច​ព្រះ​សង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​ឲ្យ​និយម​ន័យ​ពពិល​ថា ជា​ប្រដាប់​ធ្វើ​ដោយ​លោហ​ជាតិ មាន​សណ្ឋាន​ស្រដៀង​នឹង​ស្លឹក​ពោធិ៍​សម្រាប់​បិទ​ទៀន​អុជ​កាន់​ហុច​បន្ត​គ្នា បង្វិល​បក់​ផ្សែង​ចូល​ជុំ​វិញ​មនុស្ស ឬ​របស់​អ្វី ដើម្បី​ឲ្យ​កើត​ស្រី​សួស្ដី។
តាម​ការ​ស្រាវ​ជ្រាវ​ពពិល​នេះ គេ​អាច​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​សំរិត ស្ពាន់ រឺ​លោហៈ​ផ្សេង​ទៀត។ ក្នុង​សិលាចារឹក​នា​សម័យ​បុរាណ បាន​និយាយ​ដល់​ពពិល​មាស និង​ប្រាក់ ដែល​ទំនង​ថា ពពិល​អាច​មាន​ធ្វើ​ពី​មាស ឬ​ប្រាក់។ ជា​ទូទៅ​នៅ​លើ​ពពិល​គឺ​មាន​ឆ្លាក់​ជា​រូប​ច្រើន​បែប​ច្រើន​យ៉ាង។ ក្នុង​នោះ​គេ​មាន​ឆ្លាក់​ជា​រូប​នាង​គង្ហីង​ច្បូត​សក់ រូប​តាបស​ឥសី រូប​ហនុមាន ដើម​ចេក រូប​ពិស្ណុការ ទេពប្រណម្យ ហៅថា “នារីផល“ ពោល​គឺ​ស្រី​ដែល​មាន​តែ​ខ្លួន​ផុស​ចេញ​ពី​រុក្ខជាតិ មាន​ទង​ជា​នាគ ដែល​មាន​មតិ​ខ្លះ​ថា ជា​នាង​នាគ ជា​ដើម។
លោក​សាស្ត្រាចារ្យ អាំង ជូលាន ពន្យល់​ថា ការ​បង្វិល​ពពិល​គឺ​ទាក់​ទង​នឹង​ជំនឿ​លើ​ព្រលឹង។ លោក​បន្ត​ថា ពពិល​គឺ​តំណាង​យោនី និង​លិង្គ ឬ​កេរ​ភេទ​​មនុស្ស​ប្រុស​និង​ស្រី បញ្ជាក់​ពី​ការ​រីក​ដុះ​ដាល​ចម្រុង​ចម្រើន​ទៅ​មុខ​ច្រើន​ផ្អែក​លើ​មូលដ្ឋាន​រួម​ភេទ។
អត្ថបទ​ស្រាវ​ជ្រាវ​របស់​អ្នក​និពន្ធ លឹម កន្និដ្ឋា ដែល​ផ្សព្វ​ផ្សាយ​តាម​គេហទំព័រ​បណ្ដាញ​ព័ត៌​មាន​វប្បធម៌​ខ្មែរ បាន​អោយ​ដឹង​ថា ពពិល​ជា​វត្ថុ​ដែល​ប្រើ​ក្នុង​ពិធី​ផ្សេងៗ ជា​លក្ខណៈ​ពិសេស​របស់​ខ្មែរ ដែល​ជាតិ​សាសន៍​ដទៃ​ផ្សេងៗ​ទៀត​ពុំ​ស្គាល់។ អត្ថបទ​ដដែល​បាន​លើក​ទស្សន​របស់​អ្នក​ស្រុក​ដែល​បាន​ចាត់​ទុក​ថា ទៀន​ដែល​បិទ​នឹង​ពពិល​នោះ​ថា​ជា​លិង្គ​ព្រះ​ឥសូរ រី​ឯ​ពពិល​គឺ​ជា​យោនី​នាង ឱមភគវតី ដែល​ជា​អាទិទេព​នៃ​សាសនា​ព្រាហ្មណ៍។
តាម​រយៈ​អក្សរ​ចារឹក​ដែល​បន្សល់​ទុក​ពី​បុរាណ​កាល បញ្ជាក់​អោយ​ដឹង​ថា ខ្មែរ​បាន​ប្រើ​ប្រាស់​ពពិល​ជា​យូរ​មក​ហើយ គឺ​មុន​សម័យ​អង្គរ​ទៅ​ទៀត។
សាស្ត្រាចារ្យ​ផ្នែក​សិលាចារឹក និង​ភាសា​វិទ្យា​នៃ​សាកលវិទ្យាល័យ​ភូមិន្ទ​ភ្នំពេញ លោក យាង វីរបុត្រ ពន្យល់​ថា ពពិល​គឺ​ចេញ​មក​ពី​ពាក្យ​ថា វលវេល ដែល​ប្រទះ​ក្នុង​សិលាចារឹក​ចាស់ៗ ឬ​មុន​សម័យ​អង្គរ។
មក​ដល់​សម័យ​អង្គរ​ដែល​ចាប់​ផ្ដើម​ពី​សតវត្ស​ទី​៩ ដល់​ទី​១៤ គេ​ឃើញ​ពាក្យ វលវ្យល ត្រូវ​ប្រើ​ប្រាស់​ជំនួស​អោយ​ពាក្យ​ថា វលវេល។
សាស្ត្រាចារ្យ​នៅ​មហាវិទ្យាល័យ​បុរាណ​វិទ្យា លោក អាំង ជូលាន មាន​ប្រសាសន៍​ថា នៅ​មិន​ទាន់​មាន​ការ​សន្និដ្ឋាន​ជាក់លាក់​ថា តើ​ពាក្យ​នៃ​មាន​អត្ថន័យ​យ៉ាង​ណា​ពិត​ប្រាកដ​ឡើយ គឺ​គ្រាន់​តែ​ដឹង​ច្បាស់​ថា ពពិល​ត្រូវ​ខ្មែរ​ប្រើប្រាស់​តាំង​ពី​បូរាណ​មក។
លោក អាំង ជូលាន បន្ត​ថា ពិធី​បង្វិល​ពពិល​ក៏​មិន​ខុស​ពី​ពិធី​ជា​ច្រើន​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ជំនឿ​របស់​ខ្មែរ​ដែរ គឺ​ជា​ការ​លាយ​ឡំ​គ្នា​រវាង​ពុទ្ធសាសនា ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា និង​ជំនឿ​ជីវចល ឬ​ជំនឿ​ដែល​ខ្មែរ​ធ្លាប់​មាន​តាំង​ពី​មុន​ពេល​ដែល​ប្រទេស​នេះ​ទទួល​ឥទ្ធិពល​វប្បធម៌ សាសនា ពី​ឥណ្ឌា។
បង្វិល​ពពិល​ក្នុង​ពិធី​ឆ្លង​វ័យ​ទាំង​អស់ មិន​ថា បង្កក់​ឆ្មប រៀប​មង្គល​ការ ឬ​បុណ្យ​សព​ទេ គឺ​គេ​តែង​សូត្រ​ជ័យន្តោ​តាម​បែប​ព្រះពុទ្ធសាសនា ដែល​មាន​ន័យ​ថា សូម​អោយ​បាន​ចម្រុង​ចម្រើន​ដុះដាល​ទៅ​មុខ៕

No comments: