Saturday, February 9, 2013

ប្រវត្តិ​នៃ​ការ​ប្រគំ​ភ្លេង​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​សព​ឬ​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព


2013-02-06
ព្រះរាជ​ពិធី​កាន់​ព្រះ​មរណទុក្ខ​ព្រះ​បរម​រតន​កោដ្ឋ នឹង​បញ្ចប់​នៅ​ថ្ងៃ​ទី៧ កុម្ភៈ ហើយ​ក៏​ជា​ថ្ងៃ​ដង្ហែ​ព្រះ​អដ្ឋិ ឬ​ឆ្អឹង​របស់​ព្រះអង្គ​ទៅ​តម្កល់​ទុក​នៅ​ក្នុង​ព្រះវិហារ ព្រះ​កែវ​មរកត ក្នុង​ព្រះបរមរាជវាំង​ដែរ។

RFA/Tin Zakariya
ការ​ប្រគំ​ភ្លេង​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ព្រះ​បរម​រតន​កោដ្ឋ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី១ កុម្ភៈ ឆ្នាំ​២០១៣។
ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ទូទាំង​ប្រទេស បាន​ចាត់​ទុក​ថា ព្រះរាជ​ពិធី​នោះ គឺ​ព្រឹត្តិការណ៍​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ជាតិ​ខ្មែរ​មួយ ដែល​គេ​មិន​អាច​បំភ្លេច​បាន។ ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹម​គ្នា​នោះ មាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​មួយ​ចំនួន ក៏​បាន​សម្ដែង​ក្តី​ងឿង​ឆ្ងល់​ផង​ដែរ​ថា តើ​ហេតុ​អ្វី​ក៏​មាន​ប្រគំ​ភ្លេង​ច្រើន​មុខ​ខុសៗ​គ្នា នៅ​ក្នុង​ពេល​ដែល​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព​ទៅ​តម្កល់​នៅ​វាល​ព្រះ​មេរុ ?
ការ​ប្រគំ​ភ្លេង​ចម្រុះ​គ្នា​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ព្រះ​បរម​រតន​កោដ្ឋ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី១ កុម្ភៈ បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ការ​ចាប់​អារម្មណ៍​ច្រើន​ពី​សំណាក់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​មួយ​ចំនួន ដែល​បាន​ទៅ​ចូល​រួម​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​នោះ។ ដោយ​អ្នក​ខ្លះ​លើក​ឡើង​ថា ជា​ភ្លេង​ដែល​មិន​ទាក់​ទង​នឹង​ប្រពៃណី​ជាតិ ហើយ​អ្នក​ខ្លះ​ទៀត​ថា គេ​ពុំ​ឃើញ​មាន​ប្រគំ​ភ្លេង​ក្លងខែក​ជាដើម។
ក្នុង​ចំណោម​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទាំង​នោះ បុរស​មួយ​រូប​សុំ​មិន​ប្រាប់​ឈ្មោះ នៅ​ខេត្ត​កណ្ដាល បាន​បញ្ជាក់​ថា ចាប់​តាំង​ពី​ថ្ងៃ​ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ​សម្ដេចឪ ទ្រង់​យាង​ចូល​ព្រះ​ទិវង្គត​មក គាត់​បាន​មក​ចូល​រួម​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព ហើយ​បាន​ឃើញ​ថា ការ​រៀបចំ​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព គឺ​មាន​ភាព​អធិកអធម​យ៉ាង​ក្រៃលែង។
បុរស​ដដែល​បាន​បន្ត​ថា ប៉ុន្តែ​ប្រការ​មួយ​ដែល​គាត់​ចាប់​អារម្មណ៍ ហើយ​និង​ងឿង​ឆ្ងល់​ផង គឺ​ការ​ប្រគំ​បទ​ភ្លេង​កំដរ​ព្រះរាជ​ពិធី​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ចេញ​ពី​ព្រះបរមរាជវាំង ទៅ​កាន់​ទីវាល​ព្រះ​មេរុ​នោះ គឺ​ឃើញ​មាន​ប្រគំ​បទ​ភ្លេង​ប្លែកៗ​ចម្រុះ​គ្នា ដោយ​មិន​ឃើញ​មាន​ប្រគំ​ភ្លេង​ក្លងខែក​តែ​មួយ​មុខ​ដូច​ដែល​ប្រជាពលរដ្ឋ​សាមញ្ញ​ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​បុណ្យ​សព​កន្លង​មក។
សំឡេង៖ «ក៏ប៉ុន្តែ ក្រែង​លោ​យើង​រាស្ត្រ ហើយ​លោក​ជា​ស្ដេច​ផែន​ដី​អីចឹង ក្រែង​លោ​គេ​ប្រើ​ភ្លេង​ខុស​គ្នា​ណា។ ប្រជានុរាស្ត្រ​ធម្មតា​យក​ភ្លេង​ក្លងខែក​យក​មក​ប្រើ ហើយ​ដល់​ពេល​ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ​មូលហេតុ​អី​បាន​ជា​គេ​អត់​ប្រើ​ភ្លេង​ក្លងខែក ខ្ញុំ​ឆ្ងល់​ប៉ុណ្ណឹង»
ប្រជាពលរដ្ឋ​មួយ​រូប​ទៀត​ឈ្មោះ ស្រី ចាន់ នៅ​ខេត្ត​កំពង់ស្ពឺ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា គាត់​មិន​បាន​ទៅ​សម្ដែង​ព្រះ​មរណទុក្ខ​ដល់​ភ្នំពេញ​ទេ ប៉ុន្តែ​គាត់​បាន​សម្ដែង​ព្រះ​មរណទុក្ខ​តាម​រយៈ​ទូរទស្សន៍​ដែល​គេ​បញ្ចាំង​ផ្សព្វផ្សាយ ឬ​បន្ត​ផ្ទាល់​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព​សម្ដេចឪ។ ប្រជាពលរដ្ឋ​រូប​នោះ​បាន​បន្ត​ថា តាម​រយៈ​មើល​ទូរទស្សន៍ ធ្វើ​ឲ្យ​គាត់​បាន​ដឹង​ពី​ព្រឹត្តិការណ៍​នោះ ជាពិសេស​ភាព​អធិកអធម​នៃ​ក្បួន​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព​ទៅ​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង ប៉ុន្តែ​អ្វី​ដែល​ចម្លែក គឺ​គាត់​មិន​ឃើញ​មាន​គេ​ប្រគំ​ភ្លេង​បទ​ក្លងខែក​ក្នុង​ពេល​ដង្ហែ​នោះ។
លោកស្រី ស្រី ចាន់៖ «ប្រជារាស្ត្រ​ធម្មតា ពេល​ដែល​ដង្ហែ​អីចឹង មាន​ភ្លេង​ក្លងខែក​អីចឹង ដល់​ពេល​ព្រះអង្គ​អត់​មាន​មាន​តែ​ភ្លេង​ក្នុង​ព្រះរាជវាំង។ តែ​ឃើញ​គេ​ដង្ហែ​ព្រះអង្គ​ហ្នឹង​និយាយ​រួម​ថា​អស្ចារ្យ និយាយ​ថា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ ហើយ​ក្នុង​កម្ពុជា យើង ដោយ​អត់​មាន​អ្នក​ណា​ដូច​ព្រះអង្គ​បាន​ក្នុង​កម្ពុជា យើង មាន​អារម្មណ៍​សោកស្ដាយ​ព្រះអង្គ»
នូវ​រាល់​ការ​លើក​ឡើង​នេះ មន្ត្រី​គណៈកម្មការ​រៀបចំ​បុណ្យ​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ​មួយ​រូប បាន​បញ្ជាក់​ថា ការ​ប្រគំ​ភ្លេង​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ ដែល​ដង្ហែ​ទៅ​កាន់​វាល​ព្រះ​មេរុ កន្លែង​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង​នោះ គឺ​ធ្វើ​ទៅ​តាម​ព្រះ​រាជប្បវេណី (ប្រពៃណី) របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ជំនាន់​មុនៗ ពិសេស​នៅ​ក្នុង​សម័យ​ព្រះករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ នរោត្តម សុរាម្រិត។
មាន​ប្រសាសន៍​ប្រាប់​ពី​បញ្ហា​នេះ​ដែរ លោក​សាស្ត្រាចារ្យ យន់ ខៀន អគ្គនាយក​រង​នៃ​អគ្គនាយកដ្ឋាន​បច្ចេកទេស​វប្បធម៌​នៃ​ក្រសួង​វប្បធម៌ និង​វិចិត្រ​សិល្បៈ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា តាម​ពិត​ទៅ​នៅ​ពេល​ដែល​គេ​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ​ទៅ​តម្កល់​នៅ​វាល​ព្រះ​មេរុ កន្លែង​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង​នោះ គឺ​មាន​ប្រគំ​ភ្លេង​ក្លងខែក​ដែរ ដោយ​ប្រគំ​លាយ​ឡំ​គ្នា​នឹង​បទ​ភ្លេង​ជាច្រើន​ទៀត​របស់​ជាតិ​សាសន៍​ផ្សេងៗ ដែល​រស់​នៅ​លើ​ទឹក​ដី​ខ្មែរ ដូច​ជា​ជន​ជាតិ​ចិន វៀតណាម ជាដើម។
លោក​បាន​បន្ត​ថា ប្រការ​ដែល​មាន​ក្រុម​ភ្លេង​របស់​សាសន៍​ដទៃ​ចូល​រួម​ក្នុង​ក្បួន​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព​នោះ គឺ​ដោយ​សារ​គេ​ចង់​ចូល​រួម​ព្រះ​មរណទុក្ខ​ព្រះបរមសព ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ៖ «មាន​ទាំង​ពិណពាទ្យ ទាំង​កន្ទ្រាំ​មីង ទាំង​ក្លងខែក​ស្គរ​ឈ្នះ​ហ្នឹង ទាំង​ស្គរ​ចាម ស្គរ​វៀតណាម ចិន​អី មាន​ចម្រុះ​ទាំង​អស់​ហ្នឹង។ តាម​ពិត អត់​ខុស​គ្នា​ទេ គ្រាន់​តែ​ថា​បុណ្យ​ព្រះករុណា គឺ​មាន​សម្បូរ​បែប​ច្រើន​ជាង»
ទាក់​ទង​នឹង​ការ​ប្រគំ​បទ​ភ្លេង​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ដង្ហែ​ព្រះបរមសព ព្រះ​បរម​រតន​កោដ្ឋ កាល​ពី​ថ្ងៃ​ទី១ កុម្ភៈ នោះ អ្នកស្រី កែវ ណារ៉ុំ ដែល​ជា​បណ្ឌិត​ផ្នែក​ទស្សនវិជ្ជា វិទ្យាសាស្ត្រ​សិល្បៈ បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ចំពោះ​ភ្លេង​ក្លងខែក​ដែល​គេ​ប្រគំ​ក្នុង​ពេល​នោះ បើ​និយាយ​ឲ្យ​ត្រូវ​ទៅ​តាម​ភាសា​ខ្មែរ គឺ​ហៅ​ថា ភ្លេង "ស្គរ​ឈ្នះ"។ រីឯ​ពាក្យ​ហៅ​ថា​ភ្លេង​ក្លងខែក​នោះ គឺ​ជា​ពាក្យ​ដែល​ហៅ​តាម​ភាសា​ថៃ ដែល​មាន​ន័យ​ថា "ស្គរ​ឥណ្ឌា" គឺ​ក្លង​ប្រែ​ថា "ស្គរ" ខែក​ប្រែ​ថា "ឥណ្ឌា"។
អ្នកស្រី​បណ្ឌិត​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា បុព្វបុរស​ខ្មែរ​បាន​បង្កើត​ឧបករណ៍​ស្គរ​ឈ្នះ​នេះ​ឡើង តាំង​ពី​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី១១ ទី១២ ដែល​គេ​ឃើញ​មាន​តឹកតាង​ឆ្លាក់​នៅ​ជាប់​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​បុរាណ​ខ្មែរ គឺ​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត និង​ប្រាសាទ​បាយ័ន​សព្វថ្ងៃ​នេះ។
ចំពោះ​ស្គរ​ឈ្នះ​នេះ គឺ​សម្រាប់​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព ឬ​បុណ្យ​សព​ប្រជារាស្ត្រ​ធម្មតា ហើយ​និង​សម្រាប់​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​ពេល​ចេញ​ច្បាំង ឬ​ត្រឡប់​មក​ពី​ច្បាំង ហើយ​និង​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​ពិធី​កីឡា​ប្រដាល់​ផង​ដែរ។ ប៉ុន្តែ ការ​ប្រគំ​ស្គរ​ឈ្នះ​នៅ​ក្នុង​ពិធី​បុណ្យ​សព គឺ​ប្រគំ​ទៅ​តាម​ឋានៈ​របស់​សព ដោយ​ប្រើ​ស្គរ​មាន​ចំនួន​តិច ឬ​ច្រើន។
អ្នកស្រី កែវ ណារ៉ុំ៖ «បើ​ជា​សព​រាស្ត្រ​សាមញ្ញ​អីចឹង គឺ​គេ​វាយ​តែ​មួយ​គូ​ទេ ស្គរ​ហ្នឹង​ប្រើ​ពណ៌​ខ្មៅ ហើយ​នៅ​លើ​ស្គរ​ហ្នឹង ឃើញ​មាន​ក្បាច់​ផ្កាចន្ទន៍។ ប៉ុន្តែ បើ​អ្នក​មាន​បណ្ដា​ស័ក្ដិ​វិញ អាច​ប្រើ​ស្គរ​ហ្នឹង​ពី ៤-៦-៨។ ដល់​ក្នុង​ព្រះករុណា​ហ្នឹង ខ្ញុំ​ឃើញ​គេ​ប្រើ​ត្រូវ គឺ​ស្គរ​ហ្នឹង​មាន​៨។ ស្គរ​ហ្នឹង​លាប​ពណ៌​ស ហើយ​លន​លាប​ផ្កាចន្ទន៍​ដែរ គឺ​ពណ៌​ទឹក​មាស​ហ្នឹង​ទៅ​តាម​ព្រះរាជ​តួនាទី​ដែល​ព្រះអង្គ​ជា​ព្រះករុណា​អីចឹង»
អ្នកស្រី​បណ្ឌិត កែវ ណារុំ បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា ក្រៅ​ពី​ស្គរ​ឈ្នះ ឬ​ដែល​គេ​ហៅ​តាម​ភាសា​ថៃ ថា​ក្លងខែក គឺ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ក៏​បាន​បង្កើត​ឧបករណ៍​តន្ត្រី​មួយ​ទៀត​សម្រាប់​ប្រគំ​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​បុណ្យ​ព្រះបរមសព ឬ​ពិធី​បុណ្យ​សព ពិសេស​គឺ​នៅ​ពេល​បូជា ឬ​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង និង​រើស​ព្រះ​អដ្ឋិ ឬ​ឆ្អឹង គឺ "តន្ត្រី​ត្រៃលក្ខណ៍"។
តន្ត្រី​នេះ​សម្រាប់​ភាសា​អ្នក​ស្រុក​ធម្មតា​គេ​ហៅ​ថា ភ្លេង​កន្ទ្រាំ​មីង ឬ​កន្ទាំមីង ឬ​មួយ​ទៀត​ហៅ​ថា ទាំមីង ឬ​ធម្ម​មីង ដោយ​ហេតុ​ថា​ភ្លេង​នេះ​នៅ​ពេល​ដែល​ប្រគំ គឺ​មាន​សំឡេង​តាម​បែប​ព្រះធម៌​ដ៏​គួរ​ឲ្យ​សង្វេគ។
ដោយ​ផ្អែក​លើ​ប្រពៃណី​ពី​ទំនៀមទម្លាប់​បុរាណ​ខ្មែរ​នោះ​ហើយ ទើប​គេ​ឃើញ​នៅ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង និង​រើស​ព្រះ​អដ្ឋិ​របស់​ព្រះបរមសព ព្រះ​មហា​វីរក្សត្រ ព្រះករុណា ព្រះបាទ​សម្ដេច​ព្រះ នរោត្តម សីហនុ ក៏​មាន​ប្រគំ​ភ្លេង​ត្រៃលក្ខណ៍ ឬ​ធម្ម​មីង នេះ​ដែរ។ នៅ​ក្នុង​ពេល​ប្រគំ​ភ្លេង​នោះ ហើយ​និង​ទិដ្ឋភាព​ថ្វាយ​ព្រះ​ភ្លើង​ព្រះបរមសព បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នក​ចូល​រួម​ក្នុង​ព្រះរាជ​ពិធី​មាន​ក្ដី​អាឡោះអាល័យ​ដោយ​អ្នក​ខ្លះ​ទង្គឹះ​ខ្សឹកខ្សួល​ជា​ពន់ពេក៕

No comments: